העתיד של זני הקנאביס כבר כאן: הכירו את קאנוניק

בשיתוף קאנוניק

 קאנוניק היא חברת בת של אבוג'ן (Evogene) הישראלית ועוסקת בפיתוח זני קנאביס ומסחור מוצרי קנאביס רפואי המבוסס על בינה מלאכותית וביג דאטה.

בשנת 2019 הודיעה אבוג’ן (Evogene) הישראלית, מהחברות הבולטות בתחום הביולוגיה החישובית ומומחית בפיצוח הגנום הצמחי, שהיא מקימה חברה בשם קאנוניק. החברה החדשה תעסוק בפיתוח זני קנאביס ומסחור מוצרי קנאביס רפואי. קצת יותר משנתיים אחרי הקמתה, אפשר להתחיל לראות את הפירות (ליתר דיוק את הפרחים). החברה יוצאת בימים אלו בהשקה מוקדמת של שני מוצרים ראשונים וקוראת למטופלים לתת משוב על מוצרים אלו.

בשונה מזני קנאביס רפואי רבים, הזנים החדשים של קאנוניק נולדו בתום תהליך מחקר ופיתוח המבוסס על טכנולוגיה המשלבת ביג דאטה, בינה מלאכותית וכלים נוספים שפותחו באבוג’ן. כלים ייחודיים אלו אפשרו זיהוי ומיפוי רצפים גנטיים בצמח הקנאביס כך שניתן להבין מה תפקידו של כל גן בצמח. לרגל ההשקה הקרובה ביקרנו במתקני המחקר והפיתוח של החברה ופגשנו את המנכ”ל ד”ר ארנון הימן ואת גיא אדלר מנהל המוצר והפיתוח העסקי.

לקראת זני קנאביס יציבים

“ברוב העולם, גידול קנאביס בהיקפים גדולים כמוצר חקלאי לגיטימי הוא עניין חדש”. מספר לנו ד”ר הימן. “דבר אחד כבר ברור, כדי לגדל קנאביס איכותי חייבים להתקיים שלושה דברים: גנטיקת זן משובחת, מגדל קנאביס מנוסה ומתקן גידול איכותי. מבין שלושת אלו בחרנו להתמקד בפרמטר הראשון, שיפור הבסיס הגנטי של הצמח. ויש בכך היגיון רב. זנים מוצלחים יותר יובילו למוצרים טובים יותר”.

בשל הנסיבות ההיסטוריות המיוחדות, עד לפני עשור פיתוח של זני קנאביס התרחש מתחת לרדאר. למעשה, כמעט שלא התבצע פיתוח מסודר של זנים. בשל כך יש שונות עצומה בין זן קנאביס אחד למשנהו. יתרה מזו, תוכלו למצוא הבדלים משמעותיים אפילו בין צמחי קנאביס שונים שמקורם באותו זן.

זני קנאביס יציבים קאנוניק
“זנים מוצלחים יותר יובילו למוצרים טובים יותר”

“גם היום, מי שירכוש שקית זרעים שהגיעו מזן ידוע עשוי למצוא טיפוסי צמחים שונים המציגים תכונות שונות. למעשה, אין שום ערובה שיתבטאו בהם התכונות המיוחסות לזן ממנו הגיעו. זו הסיבה שמגדלי קנאביס מנוסים יבחרו לרוב צמח-אם ממנו ייקחו ייחורים ולא יסתמכו על זרעים”.

בשונה מזרעי קנאביס, זרעי פירות וירקות מסחריים הם תולדה של עשורים של השבחה וטיפוח גנטי שבמהלכם נוצרו זנים יציבים וזרעים יציבים המאפשרים את קיומה של החקלאות המודרנית. חקלאות הקנאביס עדיין לא נמצאת בשלב הזה. על כך אומר הימן “כאן בדיוק קאנוניק רוצה להיכנס לתמונה”.

כוחה של הביולוגיה החישובית

השיח המתייחס לתחום הקנאביס הרפואי כאל ‘מדע’ מאוד שכיח בשנים האחרונות. שחקנים רבים בתחום הקנאביס הרפואי מגייסים חוקרים ומדענים ומקיימים שיתופי פעולה מחקריים עם בתי חולים, חברות תרופות ואוניברסיטאות. אך כשזה מגיע לטיפוח זנים במרבית המקרים לא נעשה שימוש בכלים מתקדמים כמו ביולוגיה חישובית.

כחברת בת, קאנוניק מגיעה לתחום טיפוח הזנים עם ה-DNA הארגוני והמתודי של אבוג’ן. על כל הכלים האנליטיים שפותחו בה ועם דאטה עצומה שנצברה אודות יותר מ-200 צמחים שונים.

אחד הכלים האנליטיים המתקדמים בהם עושה שימוש קאנוניק הוא ביולוגיה חישובית. מדובר בשימוש בסדרה של כלים חישוביים כגון אלגוריתמים המסייעים להבין תהליכים ביולוגיים לעומקם. “כאשר טיפוח זנים מתבצע בצורה מדעית ונעזר בכוחה של הביולוגיה החישובית מדובר במשחק שונה בתכלית. ופוטנציאל השיפור הוא עצום” מעיד ד”ר הימן.

כוחה של הביולוגיה החישובית קאנוניק

כמו חלק ניכר מהצוות המוביל בקאנוניק, גם מנכ”ל החברה, ד”ר ארנון הימן, הגיע מחברת האם. הימן בעל תואר ד”ר בביוטכנולוגיה מהאוניברסיטה העברית, הגיע לאבוג’ן לפני שש שנים וחצי ושימש כמנהל חטיבת הזרעים שלה. כך שהכניסה שלו לתחום טיפוח זני הקנאביס היא המשך טבעי לפעילותו. כמי שהתמחה בתחום הזרעים הוא לא מסתיר שאחת מהמטרות העתידיות של קאנוניק היא פיתוח זרעי קנאביס עמידים ויציבים שלא ‘יפתיעו’ את המגדלים.

בנק זרעים ענק ומתקן הטיפוח מהגדולים בישראל

עם הקמתה קאנוניק אספה ורכשה זרעי קנאביס מכל העולם ויצרה בנק ענק של זרעים. כאמור, מרבית זרעי הקנאביס הם מעין ‘קופסה שחורה’ של מידע גנטי. צריך להנביט ולגדל אותם כדי להבין מה הפוטנציאל שלהם, וזו הבעיה שבחברה שואפים לפתור.

לקאנוניק מסתבר יש כלים מאוד מתקדמים לאפיון פנוטיפי. כל זרע שמונבט מתועד, נסרק ומועבר למאגר המידע. לאחר מכן אפשר לקשר בין תכונות רצויות לגן שאחראי עליהם. מתוך המידע שנצבר מערכת הביג הדאטה בוחרת תכונות רצויות ומפעילה כלים חישוביים שמזהים בתוך המאגר את הפנוטיפים המתאימים  ביותר להכלאה. כך יכולים אנשי המקצוע בחברה לבחון אלפי שילובים אפשריים ולזהות רק את הבודדים שהם בעלי פוטנציאל הצלחה.

הפרייה בבנק הגנטיקות של קאנוניק
נקבה מופרית בתהליך פיתוח הזנים של קאנוניק

בתעשיית הקנאביס הממוסדת פיתוח של זן קנאביס בעל תכונות מובחנות עשוי לקחת שנים ארוכות. הטכנולוגיה של קאנוניק מאפשרת לקצר תהליכים של שנים רבות לכדי שנים בודדות. זו הסיבה שרק שנתיים אחרי הקמתה, כבר יש לחברה שני זנים שעברו תהליך פיתוח והגיעו לבשלות.

לצד הידע והגישה לכלים המתקדמים ביותר בעולם של גנומיקה חישובית מחזיקה קאנוניק במרכז הארץ מתקן טיפוח קנאביס ייעודי מהגדולים בישראל. הוא כולל חממת הסגר שמאפשרת הנבטה של זרעים המגיעים מחו”ל במקום, ללא קשיים לוגיסטיים ובירוקרטיים וחממות ריבוי וטיפוח המאפשרות עבודה מסודרת ומדויקת.

להגדיל את התפוקה ולהתמקד בחומרים פעילים ספציפיים

בימים אלו קאנוניק מטפחת זני קנאביס בשני מסלולים שונים המכונים Yield Meta (תוצר) ו-Precise (מדויק). במסלול ה-Meta Yield מפתחת החברה זנים בעלי גנטיקה שממקסמת את ריכוז כלל החומרים הפעילים בצמח תוך התמקדות בתכונות איכות שחשובות למטופל. שני הזנים הראשונים שפיתחה החברה (ראו מסגרת) הם תולדה של מסלול זה. במסלול ה-Precise הגישה היא הרבה יותר רפואית וספציפית, וקאנוניק חוקרת את ההקשרים בין חומרים פעילים שונים והיעילות שלהם בטיפול בהתוויות שונות.

כרגע צוות המחקר והפיתוח של תוכנית Precise מתמקד בחומרים הפעילים שנותנים מענה להקלת כאבים וטיפול בדלקות. בהמשך יפותחו גם זנים שבהם יהיה שיעור משמעותי של קנבינואידים נדירים יותר, מה שעשוי לאפשר את הרחבת הטיפול בקנאביס למגוון התוויות חדשות.

צוות המחקר והפיתוח של קאנוניק

לומדים ממטופלי הקנאביס

“עם כל הכבוד לשימוש שעושה החברה בכלי פיתוח מתקדמים, מי שבסוף יקבע אם מוצר קנאביס רפואי קולע למטרה אלו הם המטופלים”. הדגיש בפנינו גיא אדלר, מנהל הפיתוח העסקי בקאנוניק: “מוצר שלא יהיה יעיל טיפולית או שיאכזב בפרמטרים נוספים שחשובים למטופל, לא ישרוד בשוק הקנאביס התחרותי”. מבחינת אדלר ומקבלי ההחלטות, המשוב של המטופלים והניסיון שלהם הוא גם מפתח בהשבחה עתידית של הזנים.

לצד בניית הידע הגנטי על הצמח, מבינים בחברה עד כמה חווית המטופלים בעלת ערך לתהליך הפיתוח. כבר בתחילת הדרך הקשיבו בחברה למטופלים, הטמיעו את המשובים שלהם וביצעו התאמות בתוכניות הפיתוח.

 קאנוניק היא חברת בת של אבוג'ן (Evogene) הישראלית ועוסקת בפיתוח זני קנאביס ומסחור מוצרי קנאביס רפואי המבוסס על בינה מלאכותית וביג דאטה.
מטופלי קנאביס לוקחים חלק בתהליך פיתוח זני קנאביס

ואם לא די בכך, רגע לפני יציאתה המלאה לשוק באופן מסחרי, קיבלו בחברה החלטה לתת לקבוצה מוקדמת של מטופלים לרכוש ולהשתמש במוצר ולשתף בתחושותיהם. בקאנוניק מאמינים שיש להם את היכולת להפוך את משובי המטופלים למוצרים טובים יותר בהמשך הדרך ואף לטפח זנים ייחודיים שיהיו מדויקים יותר לצרכי המטופלים.

לכן בימים אלו קאנוניק פונה למטופלים המחזיקים ברישיון קנאביס רפואי להירשם לקהילה שמטרתה קבלת משוב ביחס לשני הזנים החדשים. מטופלים שיירשמו, יוכלו לעשות שימוש בזנים החדשים של קאנוניק לפני כולם במחיר השתתפות סמלי ובתמורה יתבקשו לתת משוב לגבי חווית הצריכה.

בקאנוניק מאמינים שהקהילה שתוקם היא עוד צעד בדרך משותפת של המטופלים והחברה. הכוונה היא לבנות קהילת משפיעים בקרב המטופלים ולנהל עימה דיאלוג מתמשך מתוך כוונה לשפר את המוצרים ואת הליך הפיתוח. אנחנו מצדנו, מבטיחים להמשיך לעקוב.

להרשמה לפרוייקט Canonic G-mmunity 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צריכים עזרה? אנחנו כאן בשבילכם!
דילוג לתוכן