מהו משך השפעת קנאביס על התודעה?

מהו משך השפעת קנאביס על התודעה

לקנאביס, או יותר נכון לקנבינואידים מסוימים בצמח הקנאביס יש את הפוטנציאל להשרות אפקט פסיכואקטיבי המשפיע על תפיסת המציאות. משך האפקט ועוצמת קנאביס לא תמיד ידועים מראש ויכולים להשתנות דרמטית בין מטופלים, מינונים, ובין שיטת צריכה אחת לאחרת. מחקר מ-2021 קובע לראשונה חלון זמני השפעה סטנדרטיים שיכולים לעזור לעשות קצת סדר בדברים.

קנאביס פסיכואקטיבי

צמח הקנאביס מפורסם בזכות קבוצת רכיבים ייחודים הנקראת קנבינואידים המדע מכיר כיום מעל מאה מהם שהצמח מפיק במחזור חייו, כאשר לכל אחד מהם פוטנציאל שונה. הקנבינואיד הנפוץ ביותר במרבית גנטיקות הקנאביס המוכרות והמשווקות כיום הוא THC

ל-THC יש אפקט פסיכואקטיבי, כלומר, הוא משפיע על תפיסת המציאות. לאחר צריכת קנאביס עתיר THC ניתן יהיה לחוש בשינוי בעיקר בתפיסת החושים, בתחושות הגוף, במצב הרגשי ובתחושת הזמן.

לא ידוע מראש

משך האפקט, עוצמתו והצורה המדויקת אותה הוא אדם יקבל אינם ידועים מראש או ניתנים לחיזוי מדויק. יחד עם זאת, במרוצת השנים קהילת צרכני הקנאביס והמטופלים בקנאביס רפואי הבחינו בדפוסים מסוימים; למשל – תמציות קנאביס בספיגה תת לשונית או בליעה משפיעות ליותר זמן מצריכת תפרחות בעישון או אידוי. אולם האפקט גם עולה לאט יותר. 

בנוסף, המינון והניסיון הקודם של הפרט משפיעים במידה ניכרת על עוצמת ההשפעה; מינונים גבוהים יותר ישפיעו חזק יותר ולמס׳ שעות רב יותר מצריכה במינונים נמוכים, וכמו שניתן לשער, מטופלים שמורגלים לצריכה יומיומית חשים את האפקט בצורה פחות ניכרת ממטופלים חדשים. כדי לעזור לקדם חקיקות בנושא נהיגה תחת השפעת קנאביס, מחקר מ-2021 אסף מידע משמונים מחקרי השפעה קודמים של קנאביס. בעזרת ניתוח הנתונים מהמחקרים הקודמים, החוקרים ניסחו חלון זמני השפעה סטנדרטיים ל-THC על הגוף האנושי. 

מה אומר המחקר לגבי מוטוריקה וצריכת קנאביס?

מטרת העל של החוקרים הייתה לענות על שאלה שמעסיקה הרבה מטופלים בקנאביס רפואי בישראל: כמה זמן לאחר צריכת קנאביס רפואי אפשר לנהוג? אין תשובה קצרה. המחקר מראה שכ-5 שעות לאחר עישון או אידוי קנאביס עם 20 מ״ג THC הגוף משחזר את כל היכולות המוטוריות שלו. עם זאת – בבליעה או ספיגה תת לשונית הגוף צריך יותר זמן, ולמטופלים ותיקים נדרש הרבה פחות.

עישון, אידוי ובליעה: ההבדלים

המחקר גילה שנבדקים שאידו או עישנו 20 מ״ג THC חוו ירידה משמעותית אך לא דרמטית בזמן התגובה שלהם. האפקט המתואר נמשך ארבע שעות בממוצע אצל הנבדקים השונים. אצל נבדקים שבלעו או ספגו תת לשונית 20 מ״ג THC נמדדה אותה ירידה בזמן התגובה, אך כאן זו נמשכה כשמונה שעות – כפול ממשך האפקט לאחר עישון או אידוי מינון זהה של THC. לאחר בליעת קנאביס, נבדקים מסוימים אף דיווחו על אפקט שנמשך כ-10 שעות. 

תדיר או ארעי

את האפקט הנבדקים מתארים כאופורי, מרגיע, מרכז, ממלא ביצירתיות, ולעתים משרה עייפות וישנוניות. האפקט הפסיכואקטיבי של THC לא בהכרח יפריע עם משימות קלות אך הוא מתחזק ככל שהמינון עולה, וככל שהוא מתחזק יכולת ההתמודדות עם משימות מורכבות נחלשת. ואם התמונה לא מספיק מורכבת – טווח המינונים רחב מאוד. מינון שגרתי של מטופל שגרתי יכול להיות גבוה מאוד עבור צרכן קנאביס ארעי. 

ולא רק המינון משתנה, גם עוצמת האפקט והצורה שלו. האפקט הפסיכואקטיבי לאחר צריכת קנאביס הרבה יותר צפוי אצל צרכני קנאביס ארעיים מאשר תדירים. כלומר, החוקרים מאוניברסיטת סידני מאשרים את מה שצרכני קנאביס משערים כבר שנים: צריכת קנאביס תדירה בונה סבילות פיזית ומנטלית לקנבינואידים המגיעים ממנו. למרות שירידה ביכולות מוטוריות וזמן תגובה עדיין קיימת, מטופלים שצורכים קנאביס בצורה תדירה נמצאו עם פגיעה מינורית בלבד. 

כמות קנאביס ומשך השפעת קנאביס
משך ההשפעה ועוצמתו של קנאביס אינו ידועה מראש

לסיכום

צריכת קנאביס עתיר THC או קנבינואיד פסיכואקטיבי אחר משפיעה על תפיסת המציאות שלנו. האפקט הפסיכואקטיבי משתנה באורכו, עוצמתו ובתופעות הלוואי הספציפיות אותן הוא מעורר בהתאם לשיטת הצריכה, למינון ולניסיון הקודם של המטופל עם THC הפסיכואקטיבי. מחקר מ-2021 שאסף מידע מ-80 מבדקי השפעה קודמים מגלה עד כמה ההבדלים דרמטיים: בעוד עישון או אידוי קנאביס עם 20 מ״ג THC משפיע על יכולות נהיגה ומוטריקה ל-4 שעות בממוצע, בליעה או ספיגה תת לשונית של מינון זהה יעורר אפקט זהה של שמונה שעות. בנוסף, בעוד צרכנים ארעיים מגיבים בצורה צפויה, צרכני קנאביס תדירים מגלים סבילות גבוהה לאפקט הפסיכואקטיבי של הצמח. גם ההבדלים במינונים משתנים בצורה דרסטית בין הקבוצות. 

 

________
סקירה זו וכל תוכן או נתונים הכלולים בה, ניתנים אך ורק למטרת ידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ רפואי/מקצועי, אבחון, טיפול או שירותים רפואיים אחרים היוצרים באופן כלשהו יחסי רופא/מטופל ו/או המלצה על טיפול ו/או מוצרים כלשהם. בכל שאלה בנוגע לעניינים הבריאותיים שלך ו/או בנוגע למוצרים, אנא התייעץ ברופא המטפל בך או ברוקח בבית המרקחת המנפק את המוצרים. השימוש וההחזקה של קנאביס רפואי מותנים ברישיון משרד הבריאות בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל”ג-1973 ונהלי משרד הבריאות. השימוש וההסתמכות על כל התוכן המופיע בסקירה זו הינו באחריותך בלבד. וקנאליסט לא תהיה אחראית על שום החלטה או פעולה שננקטה על ידך כתוצאה מהסתמכות על תוכן זה. סקירה זו מיועדת אך ורק לאנשים מגיל 18 ומעלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צריכים עזרה? אנחנו כאן בשבילכם!
דילוג לתוכן