איך מפתחים זן קנאביס חדש?

בשיתוף שיח מדיקל

פיתוח זן קנאביס

מה נדרש כדי לייצר זן חדש‘, כיצד מבודדים תכונות רצויות מזנים אחרים, ואיך מתבצע התהליך? שוחחנו עם מנהל הפיתוח ‘שי אברהם’ ואחראית הגידול ‘ניצן לוטרינגר’ בחברת שיח מדיקל כדי להבין איך הם עושים את זה.

לפני כ-3 שנים, לאחר כעשור בפעילות בשוק הקנאביס בישראל, בהן סיפקנו קנאביס רפואי למטופלים ברשיון (מאז 2008) ובהן עסקנו בטיפוח זנים שונים, תוך מחשבה כיצד להתאים בין האפקט של זן ספציפי לטיפול באינדיקציה וסימפטומים מסוימים, החלטנו לטפח זן שיהיה מותאם לקהל המטופלים הישראלי בכל האספקטים שנצליח לגעת בהם.

טיפוח זן מתבצע כדי לאחד תכונות גנטיות נבחרות ורצויות מכמה זנים שונים (ההורים הגנטיים) באמצעות הפריה על מנת לחזק את התכונות הרצויות ולסלק את התכונות שאינן רצויות. תהליך זה יכול להימשך זמן רב ומטרתו להגיע לגנטיקה נבחרת שמספקת את התוצאה הרצויה.

התכונות הרצויות יכולות להיות בוטניות ופיזיולוגיות וכוללות עמידות למחלות, חום, מזיקים, התאמה תנאי סביבה, אחידות, מבנה התפרחות, השפעה רצויה ועוד.

מהן התכונות הנבחנות לפיתוח זן קנאביס חדש?

בתחום הבוטני והפיזיולוגי אנו מתמקדים בראשונה בטיפוח זנים בעלי תכונות כמו יבול מכובד לדונם גידול, התאמה לגידול פנים וחוץ וגודל אחיד של תפרחות.

בתחום הבוטני

חלק מהתכונות שאנו מבודדים אחראיות על מבנה התפרחת עצמה כמו הופעה נמוכה של עלעלים הדורשים פחות מאמץ וכח אדם בעיבוד ובטרימינג.

תכונות נוספת שאנו מקפידים היא שדרישות הגידול של הזן לא יצריכו עבודה ידנית מיותרת (קיטומים, הורדת עלים מהצמח ועוד) ושהתפרחת שלו תהיה בגודל יפה מצד אחד, אבל לא גדולה מדי שלא תפגע בעבודת המיון ותצבור עובשים מאידך.

גם בתחום העמידות לגורמי סביבה וגורמי מחלה הצורך שלנו הוא שגם בגידול בחממה מבוקרת אקלים, גם בצפון הארץ, גם בדרום הארץ וגם במישור החוף, לא יתפתחו מיני פגעים שיפגעו באיכות ובתקינות התוצר הסופי.

פיתוח זן קנאביס

תכונות נוספות שבודדנו מתוך גנטיקות שונות הן משיכה נמוכה יותר של מזיקים לצמח המאפשרים טיפול באמצעות הדברה ביולוגית ואורגנית בלבד המותרים לשימוש בתעשיית הקנאביס.

בתחום הכימוטיפי

במקרה של הזן החדש שפיתחנו, המטרה הייתה לייצר זן סאטיבה עוצמתי שיספק את כל היתרונות הנפלאים שמטופלים מחפשים בזני הסאטיבה ועם ריכוז ממוצע מעל 20% THC.

ההשפעה המתקבלת צריכה להתאים לשימוש יומיומי, שיחד עם היותו עוצמתי, טעים ונעים, ניתן יהיה לתפקד איתו בקלות גם בעבודה וגם במשימות יומיות שוטפות.

פן נוסף ששמנו עליו את הדגש בטיפוח הזן הינה התאמה לסימפטומים, המקור הגנטי של הזן הינו מסדרה של הורים שאנו מכירים ומגדלים כבר שנים ארוכות בחווה. מחלקם טופחו זנים נוספים של שיח כדוגמת תכלת, סילבארדו וזנים אחרים שאנו מספקים. הזן שטופח מתאים מאוד למטופלים הסובלים מסוגים שונים של כאב, בעיות שינה, חרדות ודיכאון, PTSD.

פיתוח זן קנאביס

חלק מטיפוח הזן עובר דרך מקורו הגנטי של הוריו, עוד מימי האסדרה הישנה – שם היה לנו קשר ישיר מול המטופל. באמצעות תקשורת זו, יכולנו לקבל משוב ישיר ממטופלים על אינדיקציות הנתונות לגבי השפעת הזנים השונים עליהם ולנתח את היעילות.

איך מתבצע בפועל תהליך הטיפוח?

תהליך הטיפוח מתבצע דרך הפריית מספר הורים יחד, מהצאצאים שנוצרו (זרעים שגודלו לצמחים בוגרים) סיפקנו תפרחות לקבוצת מטופלים וביקשנו מהם לדרג את ההשפעה וההטבה (או חלילה להפך) על הסימפטומים שלהם.

לאחר מכן לוקחים את הפנוטיפים (תתי זן) שדורגו כטובים ביותר בין המטופלים, מפרים אותם עם עצמם ואת התפרחות שנוצרו שוב מהזרעים שגודלו מהתהליך נותנים למטופלים כדי לקבל חוות דעת ודירוג.

התהליך הזה חוזר על עצמו מספר פעמים עד שלאט לאט (אי אפשר להתווכח עם הטבע והזמנים שלו) נותרים עם 2-3 זנים – ולבסוף סוג אחד שפוגע כמה שיותר גבוה בכל המדדים שאנו מחפשים לשפר.

בתהליך הזה אנו מיישמים את כל הכלים לטיפוח זנים, שפיתחנו בשיח במשך 13 השנה מאז שאנו מגדלים קנאביס רפואי. היכולת לגדל קנאביס רפואי איכותי בתנאים מסחריים (להבדיל מגידול בחדר קטן או בארון), היא יכולת מורכבת שלקח לנו הרבה זמן לפתח.

מהו הזן שאתם הכי גאים בפיתוח שלו?

הזמינות של מאות זני מקור שבחזקתנו הגדלים בחווה, נתנה לנו את החופש לבחור, מכר יריעה מאוד נרחב של תכונות, את מה שאנו מחפשים כדי ליצור את הזן המנצח שלנו – זן ארץ ישראלי מקורי המותאם ככל האפשר לצרכי השוק הישראלי. לזן הזה קוראים קוש-דן (או בשם החיבה שלו קוש גוש דן).

המאמר נכתב בשיתוף שיח מדיקל גרופ

שיח מדיקל גרופ, מחלוצות הקנאביס הרפואי בישראל, מובילה עולמית בחדשנות בתחום הקנאביס הרפואי משנת 2008. שיח מדיקל גרופ משווקת מוצרי קנאביס רפואי שונים וייחודיים באיכות בלתי מתפשרת לאלפי מטופלים בארץ ובעולם המבוססים על מחקר ופיתוח טכנולוגי ורפואי בתחומים מגוונים כגון: פיתוח וטיפוח זנים ייחודיים של צמח הקנאביס ע”י טכנולוגיות גידול פורצות דרך, פיתוח מוצרים ושיטות צריכה חדשניות, מחקר מקיף אודות החומרים הפעילים בצמח והשפעתם על גוף האדם ועוד.

One thought on “איך מפתחים זן קנאביס חדש?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צריכים עזרה? אנחנו כאן בשבילכם!
דילוג לתוכן