איך לזהות איכות בתפרחות קנאביס?

קנאביס הוא תרופה צמחית, ובהתאם הוא משנה את נראותו והרכבו מזן אחד לאחר, משתיל אחד לזה שגדל לידו בחממה, ולעתים גם בין 2 תפרחות הגדלות על אותו צמח. למרות הבדלי הנראות בין זני הקנאביס השונים, ישנם מדדי איכות המשותפים לכולם. מדדים אלו יסייעו לכם להבין איך לזהות קנאביס איכותי, וכמובן גם קנאביס באיכות ירודה.

יחס פרחים-ענפים-עלים

בכל שקית של תפרחות קנאביס רפואי תמצאו כ-10 גרם של תפרחות מיובשות. תפרחות אלו מורכבות ממספר איברים צמחיים, ואנו נתרכז בשלוש קבוצות עיקריות. הפרחים עצמם, הענפים מתוכם הם צומחים ועלווה (העלים שביניהם). במבחן התוצאה, אתם צריכים לקבל כמה שפחות עלים וענפים, וכמה שיותר פרחים בהם ריכוז החומר הפעיל גבוה. 

יחד עם זאת חשוב לדעת, אין שקית קנאביס נטולת ענפים ועלים לחלוטין. גם ניקוי התפרחת המוקפד ביותר משאיר כמות מסוימת של עלווה ואת ואת קצה הענף אליו מחוברת התפרחת.

בנוסף, ישנם זני סאטיבה עם מבנה תפרחת יותר אוורירי. במקרים כאלה גיזום העלווה מראש יהיה יותר עדין וישאיר את הפרח פחות ״ערום״ כדי להגן על הפרחים. כלומר – גם בגיזום יש כמה קריטריונים שכדאי לבחון.

טרימינג – גיזום וניקוי התפרחת מעלווה

כמה מהתהליכים הקריטיים באספקת תפרחת איכותית, ראויה ונאותה למטופלים קורים בכלל כשהצמח כבר מחוץ למצע הגידול. אחד מהם הוא טרימינג, גיזום העלווה העודפת על התפרחת ועלי המניפה. ישנן שתי דרכים לבצע טרימינג. הראשונה במכשירי טרימינג חשמליים, והשנייה היא טרים ידני באמצעות מספריים. כל יצרן בוחר את הגישה שלו לטרימינג, כשחלק עושים שימוש בשתי השיטות בהתאם לאופי הזן. 

טרימינג חשמלי הוא יעיל אך מגיע עם שתי מגבלות עיקריות. הראשונה: הוא עושה את רוב העבודה, אבל הליטוש הסופי נעשה בכל מקרה באופן ידני. השנייה, הקריטית יותר למטופלים היא: מכשירי טרימינג חשמליים לא מצליחים לגזום ביעילות את העלווה מתפרחות בעלות מבנה אוורירי, קל ודק יותר שמאפיין זני סאטיבה דומיננטיים. עיבוד במכונה של תפרחות מהזנים האלה מפרק אותן והם דורשים טרימינג ידני לחלוטין.

טרימינג איכותי הוא כזה שגוזם את מרבית עלי הגביע; העלים הקטנים שצומחים בין תפרחת לתפרחת. למרות שהם מכילים חומרים פעילים עליהם, נהוג ללקט אותם ולהכין מהם מוצרים שונים ולא למכור אותם עם התפרחת. עם זאת, תפרחות אווריריות יותר בד״כ ישארו עם קצת יותר עלי גביע עליהם כדי להגן על התפרחת מלהשבר.  

דחיסות ומבנה

תפרחות קנאביס מגיעות עם רמות שונות של דחיסות וקשיחות ובצורות שונות. חלק מהתפרחות מזכירות בצורתן חרוטים אווריריים ודקים. אחרות מאופיינות במבנה תותי ובסידור דחוס של מוקדי פריחה על בסיס רחב. חלק מהתפרחות מגיעות לגודל של שניים ואפילו שלושה סנטימטרים, וחלקן לא יגדלו מעל סנטימטר בודד. אז איך ניתן לזהות איכות של דחיסות ומבנה?

אפשר לשפוט את טיב דחיסות ומבנה התפרחת לפי שני קריטריונים: היכרות מקדימה עם אופי הזן ונוחות העיבוד שלו. ראשית, מבנה התפרחות בזני אינדיקה נוטה להיות דחוס יותר, לעומת זני סאטיבה אווריריים. שנית – בהתאם להיכרות עם הזן שימו לב האם נוח לעבד את התפרחת; לפרק אותה, לטחון או לגזור אותה. הקפידו שהיא מתפרקת בצורה המוכרת לכם ושאינה יבשה או לחה מדי.

צבע

במאמר קודם בנושא תיארנו את הביטויים הצבעוניים השונים המאפיינים את צמח הקנאביס. בקצרה – החלקים השונים של צמח הקנאביס יכולים להפגין צבעים שונים עם ספקטרום הנע בין ירוק ליים בהיר דרך צהוב, אדום, כחול, ועד לסגול שלעיתים יכול להיראות אף שחור, ממש כמו אוכמניות. בדומה למבנה, גם את צבע התפרחת צריך להכיר מראש כדי לשפוט את טיבה. 

קנאביס צריך לשמור על צבעו המקורי והגוון העוצמתי שלו. כדאי מאוד להכיר איך נראה צמח הקנאביס של התפרחת אותה אתם נוהגים לרכוש, או לכל הפחות איך נראית התפרחת הזו בדרך כלל. קנאביס מאבד את הצבע והגוון שלו רק במידה ונשמר בתנאים לא נאותים או יותר מדי זמן. קנאביס כזה יתפוס לאט לאט גוון חום כהה מט לכל הפחות. 

טריכומות

לא משנה באיזה צבע התפרחת עצמה, תמיד יהיו עליה טריכומות. טריכומות נקראות בעברית יונקות, והן התארכות של ״תאי העור״ של הצמח – כלומר, מעין שערות. צמח הקנאביס מפיק טריכומות ייחודיות בעלות גבעול ובועה שצומחות על התפרחות ובסביבתן. בועות האלו מפיקות ואז מאחסנות בתוכן ריכוז עצום של קנבינואידים וגם טרפנים. אפשר לראות אותן בעין , ולמעשה לזהות אם נוכחותן על התפרחת דלילה או שהן ממש מכסות אותה. כמה שיותר טריכומות על התפרחת, יותר טוב. עם זאת, זה פקטור גנטי וזהו לא המדד היחיד שיש לבחון בהן.

ריח וטעם

את מבחן הטעם והריח בקנאביס בארבע מילים: כמה שיותר, יותר טוב. תפרחות קנאביס מכילות טרפנים – תרכובות אורגניות המפיקות לכל צמח ארומה וטעם ייחודיים. לכל גנטיקה יש טעם וריח ייחודיים המושפעים מהרכב טרפנים ייחודי שמאפיין אותה. עוצמת הטעם והריח נשאבת מריכוז סך הטרפנים בצמח אך נשמרת טוב בזכות השקעה בייבוש נכון ויישון ממושך של התפרחת.

מנעד הריחות יכול להיות מאופיין ניחוחות אורן ברושיים, הדרים, פירות, פרחים ואפילו אדמה – בהתאם גם ספקטרום הטעמים. עם זאת, לא בכל זן ובכל אצווה ניתן לחוש את הטעמים בעוצמה  מירבית. 

מתפרחות קנאביס שריחן חלש עד לא קיים ניתן ללמוד כי הן אוחסנו בתנאים לא טובים או שגדלו בטמפרטורות שאינן מתאימות או שהתוקף שלהן ישן. בנוסף, ההקרנות שהתפרחות נחשפות אליהן בישראל ככל הנראה פוגעות בריכוז הטרפנים בקנאביס.

לכן, כדי לזהות את טיב הארומה וטעם התפרחת כדאי יותר לשים לב לעוצמה ולא לסוג הריח שלה. האם הריח מורגש מרגע פתיחת השקית ברחבי החדר? האם הטעם נשאר בפה הרבה זמן אחרי צריכה? כל אלו שאלות מתאימות למדידת הטיב הארומתרפי של התפרחת.

השפעה 

אין מבחן יותר טוב מאשר מבחן התוצאה, בפרט כשזה נוגע לתפרחות שלכם. בסופו של יום ניתן לגדל תפרחות יפות, ריחניות וטעימות שהשפעתן אינה ניכרת, ולהפך. בנוסף, ישנן תפרחות עם השפעה מרכזת ואפילו ממריצה וכאלו המשרות שינה ורוגע כבד. כדי לבחון את טיב התפרחת, נסו לצרוך אותה בצורתה הטהורה (אידוי או עישון ללא טבק) ובעיתוי נינוח. 

שימו לב למספר דברים: הראשון, מהירות ההשפעה. זה אמור לקחת בין 2-15 דקות. שני הוא משך ההשפעה – השפעה איכותית תימשך בערך שעתיים-שלוש. לבסוף, שימו לב איך היא משפיעה על הסימפטומים שלכם. האם ההשפעה מרגיעה, ממריצה, משככת כאבים, מפחיתה לחצים נפשיים? רשמו לעצמכם תפרחות שעבדו טוב על הסימפטומים שלכם, ונסו למצוא זנים דומים בעתיד.

One thought on “איך לזהות איכות בתפרחות קנאביס?

  1. משה תמר אומר:

    שלום ! למדתי הרבה על פרחי הקנאביס והאיכיות בזכות הכתבות שלכם , תודה רבה אמשיך להתעדכן דרככם ולעדכן את חבריי.בברכה משה תמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

צריכים עזרה? אנחנו כאן בשבילכם!
דילוג לתוכן